Παναγής Καππάτος: Ομιλία στην συζήτηση για την Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2022: "Με αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, παρά τις δυσκολίες"
Υπερψηφίστηκε, εχθές, από την Ολομέλεια της Βουλής το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022»
Στην ομιλία μου τόνισα ότι παρά τις δυσκολίες ο προϋπολογισμός του 2022 έχει αναπτυξιακά χαρακτηριστικά :
- Ο προϋπολογισμός του 2022 δεν προβλέπει κανένα νέο φόρο
- Προβλέπει διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού εντός του 2022
- Επιβεβαιώνει τη βασική προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για φοροελαφρύνσεις και καταργήσεις φόρων: Μείωση ΕΝΦΙΑ, μείωση φορολογικών συντελεστών, κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης και μείωση ασφαλιστικών εισφορών
- Τα αυξημένα φορολογικά έσοδα προέρχονται από την ανάπτυξη της οικονομίας και όχι από νέους φόρους ή αυξήσεις φόρων
- Κατευθύνει 57 δισεκατομμύρια ευρώ στο κοινωνικό κράτος
- Η Ελλάδα ανέκτησε την εμπιστοσύνη των διεθνών εταίρων μας με αποτέλεσμα τον ομαλή εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους
- Αποπληρώνεται νωρίτερα το δάνειο που σύναψε η Ελλάδα με το ΔΝΤ
- Προβλέπεται η μεγαλύτερη αύξηση επενδύσεων και εξαγωγών σε όλη την ΕΕ μέσα στην επόμενη διετία
- Ήδη το αγροτικό ισοζύγιο της Ελλάδας έγινε πλεονασματικό για πρώτη φορά μετά από 36 χρόνια
- Καταγράφεται ο υψηλότερος αριθμός εργαζομένων από το 2011
- Ενισχύονται τα ευάλωτα νοικοκυριά έναντι της ενεργειακής κρίσης
- Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση στην ΕΕ σε ότι αφορά την απορρόφηση πόρων του ΕΣΠΑ
Την ίδια ώρα, δια στόματος του ίδιου του Πρωθυπουργού ανακοινώνουμε τρία νέα, σημαντικά, μέτρα στήριξης των νοικοκυριών στο πλαίσιο της ενεργειακής κρίσης:
- Αυξάνουμε περαιτέρω τη κρατική ενίσχυση στα τιμολόγια ρεύματος για το μήνα Δεκέμβριο και αντίστοιχα στα κοινωνικά τιμολόγια και στα ευάλωτα νοικοκυριά.
- Αυξάνουμε την έκπτωση στους λογαριασμούς φυσικού αερίου κατά 40% για τον μήνα Δεκέμβριο
- Για τους αγρότες πρόκειται να υπάρξει κάλυψη του μεγαλύτερου μέρους από τη ρήτρα αναπροσαρμογής στα αγροτικά τιμολόγια ενέργειας από τον Αύγουστο μέχρι και το μήνα Δεκέμβριο.
Οι επόμενοι μήνες αναμένονται ιδιαίτερα δύσκολοι λόγω της παγκόσμιας υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει ότι μπορεί να καταφέρει να οδηγήσει την πατρίδα μας στην επίτευξη των στόχων μας, με βιώσιμη ανάπτυξη για όλους, μείωση των ανισοτήτων και απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας για την Ελλάδα.
Παναγής Καππάτος
Βουλευτής Κεφαλονιάς και Ιθάκης
Παρακάτω κείμενο και βίντεο της ομιλίας μου στο σύνδεσμο:
{https://www.youtube.com/watch?v=OI2R1Hu61WM}
Κύριοι Αντιπρόεδροι, κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν μπορώ παρά να επισημάνω, ξανά, πως ο σεβασμός στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες και η στοιχειώδης τήρηση του κανόνα, που μας επιβάλλει να επιχειρηματολογούμε επί του κειμένου που έχουμε μπροστά μας και όχι σε πεδία που δεν εμπίπτουν σε αυτό, είναι αυτονόητος.
Δεν μπορώ να αγνοήσω, παράλληλα, ότι η υγειονομική κρίση και η πρόκληση του περιορισμού της πανδημίας στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τον κόσμο, δύσκολα παρακάμπτονται σε οποιαδήποτε συζήτηση ακόμα και εκείνη του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Δεν μπορώ –τέλος- να κατανοήσω την εμμονή μερίδας της αντιπολίτευσης να πυρπολήσουν την κορυφαία κοινοβουλευτική συζήτηση, εκείνη επί του Κρατικού Προϋπολογισμού, με πρόσχημα την ομολογουμένως κρίσιμη καμπή της πανδημίας του COVID 19. Ίσως από την άλλη, εάν ανέτρεχα σε παραδείγματα μελών προηγούμενων κυβερνήσεων, που με την επιστημονική τους ιδιότητα επιχειρούσαν να δικαιολογήσουν την πολιτική τους θέση, να κατανοούσα λίγο καλύτερα τη στάση τους σήμερα.
Δεν θα το κάνω, όμως, γιατί αφενός δεν είμαστε όλοι ίδιοι, αφετέρου δεν αφορά αυτό το ζήτημα τη σημερινή μας συζήτηση. Είναι άλλωστε νωπό ακόμη το θεσμικά, πολιτικά και ανθρώπινα -θα λέγαμε- προσβλητικό συμβάν του συναδέλφου μας, χθες το απόγευμα. Ένα συμβάν που υποχρέωσε τον επικεφαλής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στην απομάκρυνσή του από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, μια απομάκρυνση που, προφανώς, επικροτείται. Ταυτόχρονα, όμως, δεν μπορεί παρά να προκαλεί συγκρίσεις με αντίστοιχα παραδείγματα στις τάξεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που τους επιτρέπεται η συστηματική προσβολή του Σώματός μας και της νοημοσύνης μας. Ας είναι, όμως. Οι πολίτες βλέπουν και συγκρίνουν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μόλις λίγες ημέρες μεσολάβησαν από την ψήφιση του σχεδίου νόμου σχετικά με την κοινωνία των πολιτών, τον κοινωνικό και οικονομικό χώρο που παρεμβάλλεται μεταξύ κράτους και αγοράς. Με τη σημερινή μας συζήτηση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2022 να έχει προφανώς διαφορετικό περιεχόμενο, δεν μπορώ παρά να επισημάνω μία σημαντική παράμετρο που παραμένει κοινή στα δύο νομοθετήματα. Πρόκειται για τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών που περιμένουν από εμάς την κατάρτιση ενός μετρημένου, δημοσιονομικά βιώσιμου και κοινωνικά δίκαιου Κρατικού Προϋπολογισμού.
Μεταξύ ενός οργανωμένου και αποτελεσματικού κράτους και μιας υγιούς και ελεύθερης οικονομίας παρεμβάλλεται η ανάγκη των Ελλήνων πολιτών και της κοινωνίας για οξυγόνο.
Τόσο η υγειονομική κρίση που βιώνουμε όσο και η εμπειρία της δεκαετούς οικονομικής κρίσης που έχουμε αισίως ξεπεράσει αφήνουν ισχυρό αποτύπωμα στον κρατικό προϋπολογισμό που συζητούμε σήμερα, έναν προϋπολογισμό που ξεκάθαρα εστιάζει στις παρεμβάσεις για την ανακούφιση της κοινωνίας από τις συνέπειες της πανδημικής κρίσης, που επικεντρώνεται στις δομικές μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν τη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη, έναν προϋπολογισμό που υπογραμμίζει τη στρατηγική που έχουμε επιλέξει και βρίσκεται στον πυρήνα της ιδεολογικής μας συγκρότησης, κοινωνική συνοχή, εξάλειψη των ανισοτήτων και αύξηση του δημοσίου πλούτου προς συμφέρον όλων των πολιτών.
Με τον προϋπολογισμό του 2022 ανταποκρινόμαστε σε σειρά βασικών μας προτεραιοτήτων που επιτρέπουν την προοπτική μιας βιώσιμης ανάπτυξης στο σύνολο της πατρίδας μας αποδίδοντας καρπούς σε όλους τους Έλληνες, που ευνοούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης περιορίζοντας δραστικά γραφειοκρατικά εμπόδια και αχρείαστες διαδικασίες, έναν μετασχηματισμό που ο πολίτης βιώνει και κατανοεί μέρα με τη μέρα στην πράξη, έναν προϋπολογισμό ακόμη που διαμορφώνει το αναγκαίο εκείνο προστατευτικό δίχτυ κοινωνικής προστασίας.
Με στοχευμένες δράσεις, πολιτικές στήριξης των ευάλωτων συμπολιτών μας και αποφάσεις ουσίας για το σύνολο των Ελλήνων πολιτών, βασικό σύμμαχό μας στην υλοποίηση των κατευθύνσεών μας αποτελούν τόσο το Ταμείο Ανάκαμψης όσο και το ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027. Οι πόροι που με σχέδιο και γνώση αντλούμε από τα προγράμματα αυτά μας επιτρέπουν την υλοποίηση έργων που βάζουν τη χώρα σε τροχιά δυναμικής ανάκαμψης. Οι ίδιοι, άλλωστε, οι αριθμοί δείχνουν το μέγεθος της παρέμβασης που έχουμε ήδη επιχειρήσει ή στοχεύουμε να επιχειρήσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα, παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας την περίοδο 2020-2022 ύψους 43,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Με την πατρίδα μας να κερδίζει το στοίχημα της πρωτιάς τόσο στην απορρόφηση πόρων του ΕΣΠΑ όσο και στην κατάρτιση του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης δεν χωρά αμφιβολία πως και αυτός ο προϋπολογισμός θα εφαρμοστεί μεθοδικά και προς όφελος της κοινωνίας.
Ο νέος προϋπολογισμός, όπως άλλωστε και ο προηγούμενος, όχι μόνο δεν περιλαμβάνει νέους φόρους, αλλά προβλέπει πρόσθετες μειώσεις και σειρά κινήτρων ανάπτυξης. Εφαρμόζουμε, για παράδειγμα, το πρόγραμμα «Πρώτο Ένσημο» με τους νέους ηλικίας 18 έως 29 ετών χωρίς προηγούμενη εργασιακή εμπειρία να λαμβάνουν 1.200 ευρώ για τους πρώτους έξι μήνες απασχόλησης. Επεκτείνουμε το πρόγραμμα των 100.000 νέων θέσεων εργασίας με επιπλέον 50.000 νέες θέσεις εργασίας. Καταργήσαμε τον φόρο για γονικές παροχές και δωρεές ως 700.000 ευρώ. Επεκτείνουμε τη χορήγηση στεγαστικού επιδόματος για τους σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ. Επιστρέφουμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης σε νέους αγρότες και αγρότες που συμμετέχουν σε συνεταιριστικά ή συνεργατικά σχήματα. Μειώνουμε τον φόρο νομικών προσώπων από το 24% στο 22%. Παρέχουμε γενναία και πολύ σημαντικά κίνητρα για συνενώσεις και συνεργασίες μεσαίων, μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένης και της έκπτωσης του φόρου. Χορηγούμε, τέλος, προσαυξημένη έκπτωση για δαπάνες που αφορούν στην «πράσινη» οικονομία, την ενέργεια και την ψηφιακή αλλαγή.
Αλλά και με τις δομικές αλλαγές που εισάγει το πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0», αλλάζει το θεσμικό μοντέλο της χώρας με ένα πλήθος μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων. Αναμένεται να εκταμιευθούν 3,5 δις την περίοδο 2021-2026 από τα οποία τα 17,8 δις αφορούν σε επιχορηγήσεις και 12,7 δις σε δάνεια. Από την «πράσινη» και ψηφιακή μετάβαση στην απασχόληση, τις δεξιότητες και την κοινωνική συνοχή και από τις ιδιωτικές επενδύσεις στον οικονομικό και θεσμικό μετασχηματισμό κινητοποιούνται πλήθος επενδυτικών πόρων για την εξωστρέφεια, την καινοτομία και την αύξηση της παραγωγικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, απαρίθμησα λίγες μόνο από τις προβλέψεις του νέου κρατικού προϋπολογισμού στο πλαίσιο του χρόνου που μου αναλογεί. Πολύ δύσκολα, άλλωστε, μπορεί να επιχειρηματολογήσει κανείς για το περιεχόμενο ενός τόσο γενναίου σε έκταση και βάθος κείμενο προϋπολογισμού. Αναλογιζόμενοι μάλιστα τα σχέδια στήριξης της ελληνικής οικονομίας που τρέχουν παράλληλα και περιέγραψα νωρίτερα, γίνεται κατανοητή η σημασία της συζήτησής μας σήμερα.
Είναι πραγματικότητα πως ο προϋπολογισμός του 2022 καταρτίζεται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά υπό καθεστώς αβεβαιότητας, μιας αβεβαιότητας που προκαλείται τόσο από την παγκόσμια υγειονομική κρίση όσο και τη διεθνή κρίση στο πεδίο της ενέργειας που με τη σειρά της διαμορφώνει συνθήκες πληθωριστικής πίεσης. Είναι την ίδια ώρα μια ακόμη πραγματικότητα πως τα πρώτα θετικά μακροοικονομικά αποτελέσματα καταγράφονται για την ελληνική οικονομία. Εκείνο, επομένως, που έχει σημασία τούτες τις ώρες είναι η βούλησή μας που γίνεται πράξη, να κρατήσουμε την κοινωνία ενωμένη, την ανάπτυξη βιώσιμη και την πατρίδα ισχυρή.