ΠΣ ''Η Τετράπολις'': Αφιέρωμα στους Ριζοσπάστες με... άρωμα εποχής! (video)
Το βράδυ της Κυριακής στο Αμφιθέατρο της προβλήτας Κρουαζιεροπλοίων
Το βράδυ της Κυριακής πραγματοποιήθηκε η ετήσια καλοκαιρινή πολιτιστική εκδήλωση από τον ΠΣ ''Η Τετράπολις'' στο Αμφιθέατρο της προβλήτας Κρουαζιεροπλοίων «Γερασιμος Σκλάβος».
Χαιρετισμό στο κοινό απεύθυνε ο Πρόεδρος του συλλόγου και Αντιπεριφερειάρχης Κεφαλονιάς και Ιθάκης Σωτήρης Κουρής, ενώ την σπουδαία ιστορία των Ριζοσπαστών ανάγνωσε η Λίλα Καππάτου.
Μια ιστορία που πρέπει να μνημονεύουμε και να τιμούμε, μια ιστορία που ίσως είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
Παρακάτω ολόκληρη η ομιλία της κας Λίλας Καππάτου.
Ο Ριζοσπαστισμός και η επιρροή του στην πολιτική και κοινωνική ζωή των Ιονίων Νήσων
Κι’ αν δεν κόπτη το σπαθί μου
Κι’ η αιχμή του αν δεν τρυπάει
Η ψυχή δεν λησμονάει
Πως επλάσθη Ελληνική.
Των εχθρών μισώ τα δώρα
Δεν τα θέλω, ας τα κρατήσουν
Τους μισώ κι’ ας με μισήσουν
Προτιμώ την φυλακήν.
Στο λαμπρό μέλλον μου ελπίζω
Βλέπων την ελευθεριά μου
Και ξεχάνω τη Σκλαβιά μου!
Θάλθη ολόλαμπρος Αυγή!
Θάλθη, Θάλθη, ναι, μια μέρα
Που θα ξεσχισθούν Συνθήκαι
Κι’ όποιος σε άλυσαις εμβήκε
Πάλι ελεύθερος θα βγή!
Είμαι Έλλην το καυχώμαι
Ξέρω την καταγωγή μου
Κι η Ελληνική ψυχή μου
Ελευθέρα πάντα ζει!
---------------------------------
Κυρίες και Κύριοι.
Καλησπέρα σας
Το θέμα τής ομιλίας μου είναι «Ο Ριζοσπαστισμός και η επιρροή του στην πολιτική και κοινωνική ζωή τών Ιονίων Νήσων» επί τή ευκαιρία τής συμπληρώσεως 160 ετών από την Ένωση τών Επτανήσων με την Ελλάδα.
Κατ΄ αρχήν επιτρέψτε μου να σας πώ, ότι η αποψινή αναφορά μου στο Ριζοσπαστισμό, έχει δι΄ εμέ ιδιαίτερη συναισθηματική φόρτιση, αφού ο πρωτεργάτης τού Ριζοσπαστισμού στην Κεφαλονιά Γεράσιμος Λειβαδάς, ήταν πρόγονος τής εξ΄ Αγκώνα ορμώμενης νόνας μου Λίλας Ολίβιας Δημητρίου Λειβαδά.
Τα Ιόνια νησιά ή Επτάνησα είναι η παντοτινή πύλη Ανατολής και Δύσης, ένας στρατηγικό σταυροδρόμι, ένας κόσμος ολόκληρος.
Αποκομμένα από τη Βυζαντινή αυτοκρατορία ήδη κατά τον 12ο αιώνα, δεν θα γνωρίσουν σχεδόν ποτέ την οθωμανική κατάκτηση, αλλά θα υποταχθούν σε διάφορες δυτικές κυριαρχίες.
Διαρκέστερες θα αποδειχθούν αυτές της Βενετίας (14ος-1797) και τής Αγγλίας (1815-1864), η οποία θα λήξει με τη Ένωση τών νησιών με την Ελλάδα.
Στο ενδιάμεσο, οι Επτανήσιοι θα γνωρίσουν σημαντικές στιγμές πολιτικής ανάτασης:
-το 1797 ο στρατός του Ναπολέοντα θα καταλύσει την βενετική κυριαρχία και θα κηρύξει τη δημοκρατία.
Αυτό σήμανε και την κατάργηση τής φεουδαρχίας με το συμβολικό κάψιμο από τούς κατοίκους τής χρυσής βίβλου τών ευγενών, τού λεγόμενου Libro d’Oro.
-το 1800 με την συγκατάθεση τών Μεγάλων Δυνάμεων συγκροτείται η Επτάνησος Πολιτεία (-1807), το πρώτο, οργανωμένο ελληνικό κράτος στη νεώτερη ιστορία τού ελληνισμού, μετά την Άλωση τής Κωνσταντινούπολης το 1453 από τούς Οθωμανούς-Τούρκους και την πτώση τής Βυζαντινής αυτοκρατορίας.
Είχε όλα τα γνωρίσματα ευρωπαϊκού κράτους τής εποχής, όπως σύνταγμα, που υπογράφτηκε στην Κωνσταντινούπολη στις 21 Μαρτίου 1800 και ονομάζεται «Βυζαντινό», δικό του νόμισμα με ελληνική επιγραφή, διοικητική οργάνωση, πρεσβείες αλλά και σημαία που ευλογήθηκε σε ειδική τελετή από τον ίδιο τον Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως.
Το 1807 η Επτάνησος Πολιτεία, παρά την εξαρχής υποστήριξή της από ρωσοτουρκική συμμαχία, καταλαμβάνεται από τούς αυτοκρατορικούς Γάλλους και στη συνέχεια από αγγλικές δυνάμεις.
Ωστόσο, η εξέλιξή τής Επτανήσου Πολιτείας, στο Ηνωμένο Κράτος τών Ιονίων Νήσων (ή Ιόνιο Κράτος) το 1815 υπό την αποκλειστική «Προστασία» τής Βρετανίας, ως αποτέλεσμα τών γενικών ανακατατάξεων στην Ευρώπη μετά την οριστική πτώση τού Ναπολέοντα στο Βατερλό, έδωσε μια νέα περίοδο ακμής για τον χώρο τών Ιονίων, μέχρι την ένωση τους με την Ελλάδα το 1864.
Το Ιόνιο Κράτος, ανέπτυξε παραδειγματική διοικητική οργάνωση σε όλους τούς τομείς, ισάξια με αυτή τών ευρωπαϊκών κρατών, καθώς και πολιτικές συνταγματικές δομές, στοιχεία που διατήρησε μέχρι την κατάλυσή του.
Το Κόμμα τών Ριζοσπαστών ήταν Ελληνικό πολιτικό κόμμα στα Επτάνησα και στίς Ηνωμένες Πολιτείες τών Ιονίων Νήσων και θεωρείται το πρώτο πολιτικό κόμμα που ιδρύθηκε στην Ελλάδα με κομματική δομή.
Ιδρύθηκε το 1848 και διαλύθηκε αμέσως μετά την ένωση τών Ιόνιων νήσων με την Ελλάδα το 1864.
Ήταν ενάντια στην Αγγλική κατοχή τών Ιόνιων νήσων και υπέρ τής ένωσης με την Ελλάδα.
Η Αγγλία είχε αναλάβει την προστασία τού νέου κράτους που δημιουργήθηκε με την Συνθήκη τών Παρισίων το 1815 και η οποία προέβλεπε την προστασία τού ελευθέρου και ανεξαρτήτου κράτους τών Ηνωμένων Πολιτειών τών Ιονίων Νήσων.
Αντί όμως για προστασία, είχε επιβάλει καθεστώς αποικίας.
Το κόμμα τών Ριζοσπαστών εναντιωνόταν στην Αγγλική κατοχή με κύριο αίτημα την ένωση.
Οι Ριζοσπάστες με την πολιτική τους καθοδήγηση ξεσήκωναν τον λαό ενάντια στην Βρετανία και υπέρ τής ενώσεως.
Στις 26 Νοεμβρίου 1850 ο Ριζοσπάστης βουλευτής Ιωάννης Δετοράτος Τυπάλδος, σε μια ενθουσιώδη βουλή, προτείνει το ψήφισμα για την ένωση τής Επτανήσου με την Ελλάδα.
Το Ψήφισμα έλεγε: «Επειδή η ανεξαρτησία, η κυριαρχία και η εθνικότης εκάστου λαού είναι δικαιώματα φυσικά και απαράγραπτα». Εδώ τελειώνει και η ανάγνωση τού ψηφίσματος ενώπιον τής Βουλής γιατί σε αυτό το σημείο διακόπτονται οι εργασίες της και η Βουλή κλείνει από τον αρμοστή.
Το Ψήφισμα όμως ολόκληρο κυκλοφορεί σε όλα τα νησιά και κάθε επτανησιώτης κρατούσε το κείμενο αυτό στο σπίτι του.
Και το Ψήφισμα συνεχίζει και διακηρύττει ότι «η ομόθυμος, στερεά και αμετάτρεπτος θέληση τού επτανησιακού λαού είναι η ανάκτηση της ανεξαρτησίας του και η ένωσις αυτού με το λοιπό έθνος του, την απελευθερωμένη Ελλάδα».
Το περίφημο ψήφισμα τής Θ΄ Ιονίου Βουλής, το υπέγραψαν και οι Γεράσιμος Λιβαδάς, Ναδάλης Δομενεγίνης, Γεώργιος Τυπάλδος, Φραγκίσκος Δομενεγίνης, Ηλίας Ζερβός Ιακωβάτος, Ιωσήφ Μομφεράτος, Τηλέμαχος Παΐζης, Ιωάννης Τυπάλδος, Άγγελος Σιγούρος – Δεσύλλας, Στ. Πυλαρινός, Χριστόδουλος Τοφάνης.
Η Βρετανία απάντησε με διωγμούς, συλλήψεις, φυλακίσεις, εξορίες και κλείσιμο τών εφημερίδων.
Οι δύο μεγάλοι πρωταγωνιστές εξορίζονται, ο Ηλίας Ζερβός στα Αντικύθηρα και ο Ιωσήφ Μομφεράτος στην Ερικούσα.
Η οργάνωση τών Ριζοσπαστών ουσιαστικά διαλύεται.
Τότε, στον χώρο τών ριζοσπαστών εμφανίζεται ο Κωνσταντίνος Λομβάρδος, επικεφαλής τών νέων Ριζοσπαστών.
Ο Λομβάρδος ακολούθησε διαφορετική πολιτική από τούς προκατόχους του και επιζητούσε μόνο την ένωση.
Το 1862 ο Ηλίας Ζερβός, ως Πρόεδρος τότε τής Βουλής, ανεβαίνει στο βήμα και προτείνει την αναστολή τού εθνικού ζητήματος και την ψήφιση διαφόρων βελτιώσεων με τίς οποίες θα ανακουφιζόταν ο επτανησιακός λαός.
Μαζί του τάχτηκε ο Ιωσήφ Μομφεράτος και οι παλιοί Ριζοσπάστες, ενώ ο Λομβάρδος και νέοι Ριζοσπάστες διαφώνησαν με αποτέλεσμα την διάσπαση τών ριζοσπαστών σε αληθινούς ή παλιούς Ριζοσπάστες, (Κόμμα Αληθινών Ριζοσπαστών, που απέβλεπε σε ένωση με την Ελλάδα, ανεξαρτησία και δικαιοσύνη, με αρχηγούς τον Ηλία Ζερβό-Ιακωβάτο και τον Ιωσήφ Μομφεράτο), και σε Κόμμα τών Ενωτικών Ριζοσπαστών (vέοι ριζοσπάστες, που απέβλεπαν απλά και μόνο σε ένωση με την Ελλάδα, με αρχηγό τον Κωνσταντίνο Λομβάρδο).
Αποτέλεσμα αυτής τής διάσπασης είναι το σημαντικότατο γεγονός τής συνειδητής απουσίας τών Αληθών Ριζοσπαστών, αγνών αγωνιστών, αγνών πατριωτών, τού Προέδρου Ηλία Ζερβού-Ιακωβάτου και τού Αντιπροέδρου Ιωσήφ Μομφεράτου τής 12ης Ιονίου Βουλής, από το σώμα τής τελευταίας 13ης Ιονίου Βουλής.
Στις 29 Μαρτίου 1864 οι εκπρόσωποι τού Ηνωμένου Βασιλείου, τής Ελλάδας, τής Γαλλίας και τής Ρωσίας, υπέγραψαν τη Συνθήκη τού Λονδίνου, με τη δέσμευση τής μεταβίβασης τών νήσων στην Ελλάδα.
Ο απώτερος σκοπός τής Συνθήκης αυτής, ήταν η ενίσχυση τής βασιλείας τού προσφάτως εγκατασταθέντα βασιλιά Γεωργίου Α' τών Ελλήνων.
Εν κατακλείδι, στις 21 Μαΐου 1864 τα Επτάνησα ενώθηκαν με την «μητέρα» Ελλάδα.
Κυρίες και κύριοι
Ο ριζοσπαστισμός δεν γεννήθηκε το 1848 – κυοφορήθηκε δια μέσου τής επαφής τών επτανησίων με τα πνευματικά ρεύματα τής δύσης μέσα στο περιβάλλον τών τεράστιων οικονομικών και κοινωνικών αντιθέσεων στα Επτάνησα.
Ήδη από τη δεκαετία τού 1830 είχε αρχίσει να εκκολάπτεται, με πρωτεργάτη τον Γεράσιμο Λιβαδά.
Το Ριζοσπαστικό κίνημα γεννήθηκε και ανδρώθηκε μέσα σε ένα κλίμα εκρηκτικών ιδεολογικών ζυμώσεων, ταξικών και εθνικών επαναστάσεων και κοινωνικών ανακατατάξεων, που ξεκινούν από τήν αμερικάνικη επανάσταση τού 1776 και τη διακήρυξη τών δικαιωμάτων της Βιρτζίνια, τίς γαλλικές επαναστάσεις τού 1789, με τη θεμελιώδη διακήρυξη τών δικαιωμάτων τής ισότητας, τής ελευθερίας και τής αδελφότητας, αλλά και τίς αστικές επαναστάσεις στη Γαλλία τού 1830 και τού Φλεβάρη του 1848, και το κύμα κινημάτων που προκάλεσε η τελευταία (σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο), τού ιταλικού καρμποναρισμού και τής προσπάθειας για ένωση τής Ιταλίας, υπό το φώς τής εθνικής αφύπνισης τού Ελληνισμού και τής Ελληνικής Επανάστασης.
Οι έννοιες Πατριωτισμός και κοινωνικός Ριζοσπαστισμός, έπαιξαν βασικό ρόλο στην πορεία τών Επτανήσων και τής Ένωσής τους με την Ελλάδα,
Οι Ριζοσπάστες πίστευαν στην εγκαθίδρυση δημοκρατικού πολιτεύματος, και στην εξασφάλιση κοινωνικής ισότητας και δικαιοσύνης.
Πίστευαν ότι δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει ένα πρόγραμμα κοινωνικής απελευθέρωσης τών πολιτών, ένα πρόγραμμα κοινωνικής δικαιοσύνης και ισότητας, έξω από μια ανεξάρτητη πατρίδα.
Γι΄ αυτό και το κίνημά τους ήταν ταυτόχρονα πατριωτικό και κοινωνικό.
Το αίτημα τών Ριζοσπαστών για κοινωνική αλλαγή είναι παρόν ακόμη και σήμερα, καθώς είναι διαχρονικές οι αρχές που υπερασπίστηκαν και διεκδίκησαν.
Τα κηρύγματα τών ριζοσπαστών για κοινωνική αλλαγή είναι λοιπόν περισσότερο επίκαιρα από ποτέ…
Και σήμερα έχουμε ανάγκη τη λαϊκή κυριαρχία, τήν ελευθερία, την ισότητα, την αδελφότητα. Με διαφορετικό ίσως τρόπο.
Λαϊκή κυριαρχία δεν γίνεται χωρίς πολίτες ενεργούς, που ενδιαφέρονται για την πολιτική, που ασκούν το εκλογικό τους καθήκον (για το οποίο οι πρόγονοί μας αγωνίστηκαν επί αιώνες), που συμμετέχουν στην πολιτική, είτε στα πολιτικά κόμματα ή στις επαγγελματικές ενώσεις τους ή στις μή κυβερνητικές οργανώσεις τής κοινωνίας τών πολιτών.
Που εκπληρώνουν τούς επαγγελματικούς και κοινωνικούς τους ρόλους, με γνώμονα όχι το ατομικό τους συμφέρον, αλλά το συμφέρον τού συνόλου.
Που συμμετέχουν, που ενδιαφέρονται, που παρεμβαίνουν.
Οι Ριζοσπάστες, σ’ ένα σκοτεινό διεθνές περιβάλλον, δεν ασχολήθηκαν κοντόφθαλμα μόνο με την κατάσταση τών Ιονίων Νήσων.
Αγωνίστηκαν για μια καλύτερη και βασισμένη σε γερά θεσμικά θεμέλια διεθνή κοινωνία. Αυτή είναι και η διαχρονική διάσταση τού ριζοσπαστικού κινήματος:
Η πίστη ότι ένας καλύτερος κόσμος είναι εφικτός.
Γιατί είναι εφικτός, αρκεί να τον διεκδικήσουμε.
Κυρίες και κύριοι
Τα Επτάνησα το καθένα ξεχωριστά, υπήρξαν διαχρονικά πνευματικός φάρος με μέγιστη εθνική, πνευματική, προσφορά στην πνευματική ζωή τού Νέου Ελληνισμού.
Την ώρα που από το 1453 πικρή σκλαβιά σκέπαζε τούς υπόδουλους Ελληνικούς τόπους, στα Ιόνια Νησιά με τούς δυτικούς κατακτητές, είχε διαμορφωθεί η Επτανησιακή παράδοση, που έφερε μια πραγματική πνευματική ανθοφορία.
Τα Επτάνησα, γέφυρα ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση, κατά τη μακρόχρονη βενετική κυριαρχία, ήλθαν σε επαφή με το ευρωπαϊκό πνεύμα και αφομοίωσαν τίς αξίες τού δυτικού πολιτισμού, διατηρώντας όμως πάντοτε την ελληνική παράδοση, τη γλώσσα και τη θρησκεία.
Οι Επτανήσιοι ξενιτεύονται, δουλεύουν και σπουδάζουν και γίνονται μέτοχοι τής Ελληνικής παιδείας και τών ρευμάτων που αλλάζουν τον Κόσμο.
Η Βενετία όσο και τα άλλα ιταλικά πνευματικά κέντρα (Πάδοβα, Φλωρεντία, Πίζα κ.ά.) υπήρξαν χώροι συνάντησης Κρητικών, Επτανησίων, Κυπρίων και άλλων Ελλήνων από βενετοκρατούμενες περιοχές.
Επιπλέον η Βενετία είχε φροντίσει να σπουδάζουν οι υπήκοοί της στο Πανεπιστήμιο τής Πάδοβας, που ήταν κατεξοχήν φιλελεύθερο ίδρυμα, γεγονός που μας επιτρέπει να έχουμε σαφέστερη αντίληψη για τή μορφή τής παιδείας που μεταλαμπάδευαν οι Έλληνες φοιτητές στίς πατρίδες τους.
Έτσι δημιουργήθηκε όπως είναι φυσικό, διαχρονικά μιά πνευματική συνάφεια τών Επτανησίων, με την Βενετία που είχε σαν συνέπεια την στενή επαφή με την πνευματική δύση και την καλλιέργεια τών γραμμάτων.
Πρέπει να σημειώσουμε όμως ότι η συνάφεια τών Επτανησίων με την Ιταλία, είχε και σαν συνέπεια, να υπάρξουν σε συγκεκριμένες ιστορικές συγκυρίες πρόσφυγες στην Κέρκυρα Ιταλοί λόγιοι.
Οι Σάντο Ρόσσι από την Κρεμόνα και Κάρλο Μορέττι από το Μομφεράτο, που υπήρξαν δάσκαλοι τού Διονύσιου Σολωμού, καθώς επίσης ο Τζαν Μπατίστα Μορατέλλι από τη Μόντενα, δάσκαλος τών Ερμάννου Λούντζη και Γεώργιου Τερτσέτη.
Ο ευρωπαϊκός και στη συνέχεια ο ελληνικός Διαφωτισμός (ακολουθία και εν πολλοίς συνέπεια της Αναγέννησης τών γραμμάτων και τών τεχνών στη Δύση), ως γνωστόν, υπήρξαν γενεσιουργοί δυνάμεις πνευματικής και, βεβαίως, πολιτικής αναδόμησης τού Γένους κατά την περίοδο τής προετοιμασίας τής Μεγάλης Ελληνικής Επανάστασης.
Για να φτάσουμε στα πνευματικά Επτάνησα την εποχή τής ΕΝΩΣΗΣ, πρέπει να μνημονεύσουμε σε ποιούς οφείλεται η προπαρασκευή αυτού τού γόνιμου πνευματικού εδάφους στα νησιά μας και εν μέρει και στον Ελληνισμό.
Υψηλής σημασίας προσωπικότητες αυτού τού μεγαλειώδους φαινομένου τού Διαφωτισμού υπήρξαν οι ακόλουθοι επτανήσιοι:
Ὁ Ληξουριώτης Ἠλίας Μηνιάτης, «ο Χρυσόστομος τού Τουρκοκρατούμενου Ελληνισμού», ὁ σημαντικότερος εκκλησιαστικός ρήτορας τῆς Τουρκοκρατίας, που Ίδρυσε τήν πρώτη ανωτέρα Σχολή τής Επτανήσου και συνέβαλε αποφασιστικά στην εκκλησιαστή πορεία.
Ο Ληξουριώτης από τα Χαυριάτα Δικηγόρος Βικέντιος Δαμωδός, ο πρώτος φιλόσοφος μετά την ΄Αλωση, ο θεωρούμενος πρόδρομος τής απλο-ελληνικής (δημοτικής) γλώσσας και πρωτοπόρος δάσκαλος τής Αριστοτελικής ηθικής.
Ο Κερκυραίος Ευγένιος Βούλγαρης, ο μεταφραστής τού Βολταίρου και διαπρεπής στοχαστής τού Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Οι φιλελεύθερες ιδέες του προετοίμασαν το έδαφος για τον ελληνικό διαφωτισμό.
Ο Κερκυραίος Νικηφόρος Θεοτόκης, ο μεγάλος Διδάσκαλος τού υποδούλου Γένους, συγγραφέας διαπρεπής και περίφημος εκκλησιαστικός ρήτορας.
Επιπλέον από τα τέλη τού 18ου αιώνα, οι Επτανήσιοι συνειδητοποίησαν την αναγκαιότητα τής ανάδειξης τής δημοτικής, ως επίσημης γλώσσας του έθνους, ως δε την πιο ολοκληρωμένη έκφρασή της, θεώρησαν αυτήν τού δημοτικού τραγουδιού.
Στα Επτάνησα δε το βασικό λογοτεχνικό είδος που καλλιεργείται είναι η ποίηση, λυρική, επικολυρική και σατιρική.
Στην πεζογραφία καλλιεργείται κυρίως το κριτικό δοκίμιο.
`Οσον αφορά στο θέατρο, σημαντικότατη είναι η συμβολή τού Αντώνιου Μάτεση με το δράμα του «Ο Βασιλικός», γραμμένο στα 1830. Πρόκειται για το πρώτο θεατρικό έργο με κοινωνικό περιεχόμενο, που διαδραματίζεται στίς αρχές του 18ου αιώνα στα νησιά.
Μερικά από τα σπουδαία έργα τών λογοτεχνών τής Επτανησιακής Σχολής είναι τα ακόλουθα:
Ο `Υμνος εις την περίφημο Γαλλίαν, αρχιστράτηγον Βοναπάρτη και τον στρατηγόν Γεντίλλην» τού Αντώνιου Μαρτελάου,
«Ο Βασιλικός» τού Αντώνιου Μάτεση,
Ο «`Υμνος εις την Ελευθερία» και οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» τού Διονυσίου Σολωμού,
«Ο `Ορκος» τού Γεράσιμου Μαρκορά,
τα «Προλεγόμενα» τού Ιάκωβου Πολυλά,
τα «Ποιήματα διάφορα» τού Ιουλίου Τυπάλδου,
τα «Μυστήρια τής Κεφαλονιάς» τού Ανδρέα Λασκαράτου.
ο «Φωτεινός» και ο «Αστραπόγιαννος» τού Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.
και οι είκοσι πατριωτικές «Ωδές» τού Ανδρέα Κάλβου.
Έτσι τα Επτάνησα συνέβαλαν στην προώθηση τού Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο, συμβάλλοντας στην πνευματική ανεξαρτησία τού Γένους.
Κυρίες και κύριοι
Ο επτανησιακός πολιτισμός, κάτω από την επίδραση κατακτητών με πολιτιστικό επίπεδο ανώτερο από τών Τούρκων κατακτητών τής υπόλοιπης Ελλάδας, δεν ανακόπηκε ούτε στιγμή.
Αντίθετα γνώρισε ακμή την ώρα που το τουρκοκρατούμενο έθνος βρισκόταν κάτω από πυκνό σκότος αμάθειας.
Ο πολιτισμός αυτός αποτυπώθηκε κυρίως στην επτανησιακή λογοτεχνία, ζωγραφική και μουσική.
Η δυτική και κυρίως η ιταλική επίδραση, επηρέασε και τη μουσική ανάπτυξη τών Επτανήσων.
Η επτανησιακή καντάδα, που διαφέρει τελείως από τα δημοτικά τραγούδια τής υπόλοιπης Ελλάδας, χρωστά τη δομή τής μελωδίας της, στις ιταλικές επιδράσεις.
Και σε μια εποχή, που στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα ήταν ανύπαρκτη κάθε μουσική δραστηριότητα, στα Επτάνησα εμφανίστηκε η πρώτη ελληνική έντεχνη μουσική και δημιούργησε παράδοση, πάνω στην οποία στηρίχτηκε αργότερα η νεοελληνική μουσική.
Έτσι, αν εξαιρέσουμε τη Λευκάδα που η μουσική και οι χοροί της είναι επηρεασμένα από την γειτνίασή της με την Ήπειρο, τα υπόλοιπα Επτάνησα δέχτηκαν σε μεγάλο βαθμό τη δυτική επίδραση, έχοντας πλούσια μουσική και χορευτική παράδοση.
Στο τραγούδι έχουμε την καντάδα και στο χορό τις καντρίλιες, τις λαντσιέρες, το βαλς, την πόλκα και τη μαζούρκα.
Συγκεκριμένα η καντρίλιες που σε λίγο θα παρακολουθήσετε, είναι Γαλλικός παλιός χορός, αγγλικής καταγωγής που επικράτησε μεταξύ του ΙΣΤ' και του ΙΖ' αιώνα και αναπτύχθηκε ιδιαίτερα στην ελισαβετ…ιανή περίοδο.
Τελειώνοντας και αφού πρώτα ευχαριστήσω τούς μελετητές κυρίες Αγγελική Γιαννάτου, Αριστέα Χαριτάτου και κυρίους Γεώργιο Μοσχόπουλο, Πέτρο Πετράτο, Αντώνιο Αργυρό, Φίλλιπο Βουκελάτο, σάς παραθέτω τούς στίχους ενός μέχρι και σήμερα αγαπημένου Παραδοσιακού Τραγουδιού:
Σ' ένα Παπόρο μέσα, όλοι μέσα όλοι μέσα
σ' ένα Παπόρο μέσα μάς εμπαρκάρανε
γαλέτες παξιμάδια, γαλέτες παξιμάδια
γαλέτες παξιμάδια μάς ετρατάρανε
Κ ένας Κεφαλλονίτης κι' ένας Κεφαλλονίτης
Κι' ένας Κεφαλλονίτης απ' την Αγιά Ευφημιά
τα ρούχα του γυρεύει τα ρούχα του γυρεύει
τα ρούχα του γυρεύει δεν τα 'βρε πουθενά
Καπέλο κροκιδένιο καπέλο κροκιδένιο
καπέλο κροκιδένιο και στρίλινο βρακί
πιστόλα καλαμένια πιστόλα καλαμένια
πιστόλα καλαμένια και βέργινο σπαθί
Περνάμε από Λευκάδα περνάμε από Λευκάδα
περνάμε από Λευκάδα και έχει ξαστεριά
μα εμείς επιθυμούμε, μα εμείς επιθυμούμε
μα εμείς επιθυμούμε γρήγορα Λευτεριά
Στην Κέρκυρα μας πάνε στην Κέρκυρα μας πάνε
στην Κέρκυρα μας πάνε να μας δικάσουνε
μα εμείς θα τραγουδάμε μα εμείς θα τραγουδάμε
μα εμείς θα τραγουδάμε ώσπου να φτάσουμε
Ζάκυνθος Κέρκυρα δεν θα σας ξαναδώ
Ζάκυνθος Κεφαλονιά δεν θα σας ξαναδώ
Ωραία μου Κεφαλονιά, πολύ σε αγαπώ !!!
Σας ευχαριστώ…''
Το παρών στην εκδήλωση έδωσε ο Βουλευτής Κεφαλονιάς και Ιθάκης Παναγής Καππάτος, ο Πρόεδρος του ΠΣ «Μπάλος» Σπύρος Πεφάνης, καθώς και πλήθος πολιτών.
Στη συνέχεια της εκδήλωσης το κοινό απόλαυσε τις περίφημες Καντρίλιες που χόρευαν οι αστοί της εποχής, παραδοσιακούς χορούς από τον «Αετό» Καμιναράτων και υπέροχες μελωδίες από την Γυναικεία Χορωδία Ραζάτων και την Γυναικεία Χορωδία Μαντολινάτας Αργοστολίου.
Τις χορωδίες διεύθυνε η ταλαντούχα μαέστρος Αλεξία Μαρτσέλου με τη συνοδεία της Ευαγγελίας Φραγκιά στο πιάνο.
Και του χρόνου!
{https://www.facebook.com/www.inkefalonia.gr/videos/1518562408764932}
{https://www.facebook.com/www.inkefalonia.gr/videos/1605969766648476}
{https://www.facebook.com/www.inkefalonia.gr/videos/8801255709888586}
{https://www.facebook.com/www.inkefalonia.gr/videos/2054929651569447}
{https://www.facebook.com/www.inkefalonia.gr/videos/3808484882801534}
{https://www.facebook.com/www.inkefalonia.gr/videos/1143239290096318}
{https://www.facebook.com/www.inkefalonia.gr/videos/1428815824774925}